Omdat wij zo koel zijn, zijn we vanzelfsprekend gek op ijs. Zeker met die warme dagen van een paar weken geleden verorberen we een behoorlijk aantal liters ijs. Maar hoe komt die ijs van de fabriek in de supermarkt? Dankzij het logistieke transport natuurlijk! Daarom leek het ons leuk om eens een “dag in het leven van” te doen. Dit keer geen influencer, Bekende Nederlanders of dergelijke personen. Nee, we doen lekker koel vandaag. Je krijgt een dag in het leven van een vrachtwagenchauffeur te lezen! Dus ga er maar goed voor zitten en pak er een koele versnapering bij. Vandaag leer je meer over de logistieke sector.
Een vroege start
Hallo allemaal! Zoals altijd begin ik lekker vroeg in de ochtend. Wanneer het nog donker is en als jij nog lekker ligt te snurken, loopt bij mij het klokje alweer. Eerst rijd ik met mijn vrachtwagen naar de opgegeven bestemming. Daar wordt mijn wagen volgeladen met de gewenste vracht. Aangezien ik een koelwagen bestuur, betreft het meestal diepvriesproducten zoals ijsjes, frituursnacks en diepvriesgroenten. Eerst worden de rolcontainers op het achterklep deel gezet. Dan druk ik op de knop en gaat de klep omhoog. Vervolgens rij ik de koele rolcontainers naar binnen. Dit moet je zo tactisch mogelijk doen. Hoe meer rolcontainers je mee kan nemen, hoe beter!
Nooit zelf tillen
Het komt niet vaak voor, maar soms zitten er losse dozen bij een vracht. Door middel van steekwagens worden die losse dozen geladen. Dit doe ik zelf of de mensen waar ik de goederen die dag ophaal. Het is altijd verstandig om dit te doen met een stevige steekwagen. Als je geen steekwagens gebruikt, dan vertil je heel snel je rug. Daar word je echt niet vrolijk van – dat kan ik je uit ervaring vertellen. Daarom zorg ik er altijd voor dat ik gebruik maak van de beschikbare logistieke hulpmiddelen zoals rolcontainers en steekwagens. Zodra mijn wagen lekker volgeladen is, dan mag ik de weg op.
Rijden, rijden en soms in de file staan
Na het laden komt het leukste (meestal tenminste dan): het rijden. Ik vind het heerlijk om de weg op te gaan met mijn vrachtwagen en de zooi van punt A naar punt B te brengen. Daarom ben ik immers vrachtwagenchauffeur geworden. Deels ook omdat ik de wagens behoorlijk koel vind. Natuurlijk kom ik wel eens in de file te staan. Wanneer het warm weer is, dan is dat zeker geen pretje. Maar je raakt eraan gewend. Het is nou eenmaal onderdeel van het beroep.
Lossen en alles weer opnieuw
Eenmaal bij mijn bestemming is het tijd om de lading te lossen. Ook daarvoor maak ik (of de klant) gebruik van logistieke hulpmiddelen. Als het een kleine rit is, dan gaat er soms maar een deel van mijn lading uit en mag ik weer door. Het komt ook wel eens voor dat alles eruit gaat en ik weer de hele cyclus opnieuw mag doen. Dit is in ieder geval – globaal gezien – een dag in mijn leven!